Försäkringsbedrägeri
På flygresan hem blev min väska, som jag tidigare nämnt, förstörd, då hela låsanordningen hade krossats i bagagehanteringen. När vi landade så anmälde jag detta på flygplatsen till den mest stressade och otrevligaste kvinnan jag någonsin stött på. Jag fick ett papper kastat till mig med orden "Läs detta och gör som det står, jag hinner inte med den här skiten!"
Jag hade en förhoppning om att på plats få en ny väska, vilket en av mina vänner fått när hennes väska blivit förstörd. Hon hade fått en fin dyr väska i utbyte mot sin resväska som hon köpt för en billig peng. Men sådan tur hade inte jag, och får nu sköta ärendet via försäkringsbolaget.
Både hemförsäkringen och den tillköpta reseförsäkringen täcker skadan, vilket det också så snyggt står i villkoren. Men när man väl ska utnyttja försäkringarna är det så krångligt att man överväger att skita i det.
Flygbolaget hänvisar till försäkringsbolaget och när man kontaktar försäkringsbolaget hänvisar de till flygbolaget, om man nu inte är villig att betala en självrisk på 1 500kr! Min väska är köpt på Rusta för 179kr, knappt värt att lägga ner tid på, men det spelar faktiskt ingen roll, den är förstörd och jag förväntar mig ersättning.
Men jag nöjer mig väl inte med 179kr! För det första så lägger jag ner en massa tid på att ringa försäkringsbolag och fylla i blanketter, sen är det faktum att jag numera saknar en väska. Jag kan kanske inte få tag på en så stor och praktiskt väska igen för 179kr, och måste kanske betala 499kr för den. En enkel ekvation som innebär att jag går med förlust p g a flygbolagets bristande hantering av bagaget. Sådant kan jag väl inte tillåta?
Så jag tänkte försöka mig på ett försäkringsbedrägeri i liten skala och ange att min väska var mycket dyrare än den egentligen var. Wedins har dyra resväskor, får gå dit och lägga något märke och modell på minnet. Kan detta funka tro?